روانشناسی فرهنگی ، شاخه ای از روانشناسی است که با مطالعه و تاثیر فرهنگ ، سنت و آداب ورسوم اجتماعی بر وحدت و یکپارچگی روان نوع بشر سروکار دارد .
روانشناسی فرهنگی ، ریشه در سال های 1960 و 1970 دارد ، اما در سال های1980 و 1990 برجسته تر شد.
برخی از متون کلاسیک ترویج دهنده ی روانشناسی فرهنگی عبارتند از:
شوودر و لوین[1] (1984) ، تریاندیس[2] (1989) ، برونر[3] (1990) ، شوودر[4] (1991) ، مارکوس و کیتایاما[5] (1991 ، کول[6] (1996) ، نیسبت و کوهن([7] (1996 ، شور[8] (1996) ، فیسکه و همکاران[9] (1998) ، نیسبت وهمکاران[10] (2001)و نیسبت[11] (2003).
[1] Shweder and Levine
[2] Triandis
[3] Bruner
[4] Shweder
[5] Markus and Kitayama
[6] Cole
[7] Nisbett & Cohen
[8] Shore
[9] Fiske, et al.
[10] Nisbett, et al
[11] Nisbett